Loading...
18000 Ft felett ingyenes szállítás!
D-vitaminról: tudnivalók, kutatások, érdekességek
Több D-vitamin – lassabb öregedés?

Több D-vitamin – lassabb öregedés?

Egy friss tanulmány szerint a D-vitamin szint növelésével az öregedés lassítható. Hogyan éri el a D-vitamin ezt a hatást és mi köze a rákmegelőzéshez? Kiderül a cikkből!

d_vitamin_oregedes_lassitasaEgy friss tanulmány szerint a D-vitamin szint növelésével a biológiai öregedés lassítható. A jelenség hátterében a kromoszómák „védősapkái”, az úgynevezett telomerek meghosszabbodása áll.

Mik azok a telomerek?

A normális, egészséges sejtek öregedését és élettartamát az úgynevezett telomeráz rövidülési mechanizmus határozza meg, ami egy bizonyos számú osztódást enged meg csaj a sejtek számára. A sejtek replikációja (azaz kettőződése) során a telomerek biztosítják azt, hogy a sejt kromoszómái nem olvadnak össze egymással vagy nem rendeződnek át, ami rák kialakulásához vezethet. Elizabeth Blackburn, a University of California San Francisco telomer-kutatója a cipőfűzők végén található műanyag védelemhez hasonlította a telomereket: a kromoszómák „védősapkájaként” meggátolják a degradálódást.

Minden egyes replikációval a telomerek rövidülnek, és amikor a telomerek teljesen elfogynak, a sejtek megsemmisülnek (ezt hívjuk apoptózisnak). Korábbi kutatások alapján a telomerek különösen érzékenyek az oxidatív stresszre és a gyulladásokra. Egyes szakemberek úgy vélik, hogy a telomerek hossza a biológiai öregedés meghatározására használható.

„A leukociták telomerjeinek hossza (LTL) a sejt replikációjának és további szaporodási képességének mérésére szolgál”, magyarázzák a tanulmány kutatói. „Az életkor bizonyítottan olyan tényező, ami szerepet játszik a telomer rövidülésben.1

Olyan módosítható feltételek és tényezők, mint a nem megfelelő étrend, a túlsúly vagy elhízás és az ülő életmód – melyek a gyulladások fő okozói közé sorolhatóak – szintén hozzájárulnak a telomerek rövidüléséhez”, teszik hozzá a kutatók.2

Magasabb D-vitamin szint = hosszabb telomerek = lassabb öregedés

A D-vitamin ellátottságot legjobban a vér 25-hidroxivitamin D (25(OH)D) koncentrációja jelzi, ami a vitamin inaktív „tárolási” formája. A kutatók ezt vetették össze a telomerek hosszával, amit kilobázispárban (kbp) mérnek. Felfedezésük alapján minden 10-nmol-os növekedés a D-vitamin szintben 0.03-kbp-vel hosszabbítja meg a telomereket – középkorú felnőtteknél. A kutatás alapjául a National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES, Nemzeti Egészségügyi és Táplálkozási Felmérés) keretében 2001 és 2002 között gyűjtött adatok szolgáltak.

A Journal of Nutrition című lapban közölt eredmények korrelációt, de nem feltétlenül ok-okozati összefüggést mutatnak. Ennek ellenére ez a kutatás nagymértékben hozzájárulhat az egészséges öregedés és a rákkockázat csökkentésének megértéséhez.

Ugyanakkor, „az, hogy ezek az eredmények milyen tényleges klinikai jelentőséggel bírnak, még további vizsgálódást igényel”, írták a tanulmányt készítő amerikai és norvég kutatók.3

A kutatás részletei

A tudósok 1542 fiatal felnőtt (20-39 év között), 1336 középkorú felnőtt (40-59 év között) és 1382 60 évnél idősebb felnőtt adatait elemezték ki.

Miután a kapott adatokból kiszűrték a nem, rassz/etnikum, BMI (testtömegindex) és egyéb zavaró változókat, a kutatók azt találták, hogy ha a D-vitamin szintje a vérben legalább 50 nmo/L volt, az középkorú felnőttek esetében 0.13-kbp-vel hosszabb telomert jelentett, mint a megegyező életkorú, de 50 nmo/L alatti D-vitamin szinttel rendelkező alanyok esetében.

A D-vitamin szerepe a rákmegelőzésben

Az új tanulmány eredményei közül még kiemelendő, hogy egyúttal a D-vitamin rákellenes hatásaira is talált egy lehetséges mechanizmust. Elsőnek Frank Apperly amerikai patológus demonstrálta 1941-ben, hogy az észak-amerikai kontinensen délről északra haladva fokozatosan nő a rákos halálozások gyakorisága, vagyis a napfény „relatív immunitást” biztosít a rák ellen.

Azóta számos kutatás felvetette már, hogy a megfelelő D-vitamin szint összefüggésben áll bizonyos rákbetegségek alacsonyabb előfordulásával.

Mivel a rosszindulatú daganatok lehetnek genetikai instabilitás és telomer rövidülés következményei, az eredményeink egy lehetséges mechanizmusként is értelmezhetőek a D-vitamin rákvédő szerepére, valamint alapul szolgálhatnak további, a rákkal foglalkozó kutatások számára”, írták a tanulmány szerzői.4

 

1-2-3-4: http://www.nutraingredients.com/Research/Higher-vitamin-D-levels-linked-to-longer-telomeres-Study

Felhasznált irodalom
http://www.nutraingredients.com/Research/Higher-vitamin-D-levels-linked-to-longer-telomeres-Study
Kapcsolódó termékek

Jognyilatkozat

A netamin.hu oldalon található termékek minden esetben a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő készítmények, melyek élettani hatással rendelkeznek, de nem minősülnek a 2005. évi XCV. Tv szerint gyógyszernek, betegség gyógyítására, megelőzésére nem alkalmazhatóak és nem alkalmasak. Az emberi szervezetre gyakorolt kedvező hatás szintén nem azonosítható a gyógyhatással. Minden esetben figyelmesen olvassa el a termék csomagolásán lévő, illetve a termékhez mellékelt tájékoztatót! Az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek, nem rendelkeznek gyógyhatással, nem alkalmasak betegségek kezelésére, sem megelőzésére. Az étrend-kiegészítő szedése nem helyettesíti a vegyes étrendet és az egészséges életmódot. Használatuk nem helyettesíti a gyógykezelést, illetve a szakszerű orvosi ellátást. Az ajánlott napi mennyiséget ne lépje túl. A termékek kisgyermekektől elzárva tartandóak. Az oldalon szereplő információk nem a babalesz.hu állításai, hanem EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) által elfogadott, és az egyes termékekben felhasznált összetevőkről a tudományos, lektorált (peer reviewed) szakirodalomban elérhető, általánosan elfogadott tudományos megállapítások, mérési eredmények, illetve egészségre vonatkozó állítások.
Netamin Facebook oldal Netamin Tiktok oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér