Loading...
18000 Ft felett ingyenes szállítás!
Női egészség: tudnivalók és tanácsok
HPV fertőzés ellen étrend és életmód tanácsok

HPV leküzdése: táplálkozási, életmódbeli tanácsok

Ha HPV gyanút vagy fertőzést állapítottak meg nálad, fontos számodra a megfelelő étkezés a gyógyuláshoz. Tanácsokat itt találsz!

HPV fertőzés ellen étrend és életmód tanácsokA humán papillóma vírusról (HPV) kevés szó esik, pedig ötből négy ember megfertőződik vele életében legalább egyszer. Habár az esetek többségében a szervezet legyőzi a vírust, mégis érdemes komolyan venni, hiszen kínzó tünetekkel is járhat és bizonyos esetben rákos betegség kialakulását is előidézheti. Mint minden vírusos fertőzés esetén, a kérdés felmerül: segíthet-e a megelőzésben, gyógyulásban az étrendünk, illetve általában véve életmódunk? Cikkünkből választ kapsz erre a kérdésre!

Mi a HPV-fertőzés, és miért lehet veszélyes?

A mikroorganizmusok közül az egyik leggyakrabban fertőző kórokozó a HPV, azaz a humán papilloma vírus családja. Több mint 150 törzse ismert, melyeket három csoportba sorolnak: a magas rizikójú, az átmeneti és az alacsony rizikójú. Az alacsony kockázatú típusok szemölcsöket okoznak, a magas kockázatúaknak szerepük van a daganatos betegségek kialakulásában.

A magas kockázatú HPV törzsek bizonyítottan szerepet játszanak a méhnyak-, a hüvely-, a szeméremtest-, a szájüregi-, az ajak-, a gége-, a végbél-, és a péniszrák kialakulásában.

A HPV leggyakrabban szexuális úton terjed, de fontos megjegyezni, hogy nem kizárólag így terjedhet! A világon mintegy 660 millió ember jelenleg is hordozza és becslések szerint a szexuálisan aktív népesség közel 80 százaléka találkozik élete során a HPV-vel.

A HPV-fertőzés megelőzése

A fertőzés megelőzésének eszközei: a biztonságos szex, monogám és tartós párkapcsolat, a mechanikus védelem (rendszeres óvszerhasználat), a szűrővizsgálat és a védőoltás. Fontos tudni, hogy az óvszer használata nem minden esetben 100%-os biztonságú, mivel a fertőzés nem korlátozódik a nemi szervekre, annak környékén is megtelepedhet.

Az étrend szerepe a HPV-fertőzés leküzdésében

Ha HPV gyanút vagy HPV-fertőzést állapítottak meg nálad, hasznodra válhat, ha tápanyagokban gazdag ételeket fogyasztasz. Az alábbi ételekről, illetve tápanyagokról kutatások megállapították, hogy segíthetnek a gyógyulási folyamatban, illetve a rák kockázatának csökkentésében.

Keresztesvirágú zöldségek

A keresztesvirágú zöldségek (pl. brokkoli, karfiol, káposzta) egy glükozinolát nevű kénvegyületet tartalmaznak. A glükozinolátok lebomlása során egy indol-3-karbinol nevű vegyület keletkezik, ami képes lehet bizonyos rákfajták növekedését megállítani. A Linus Pauling Institute szerint előzetes HPV kutatások kimutatták, hogy a napi 200 és 400 mg közötti indol-3-karbinolt szedő nőknél 12 hét alatt teljes mértékben visszafordult a rákot megelőző méhnyaki elváltozások fejlődése.1 Az eredmények hasonlóan pozitívak voltak a szeméremtest elváltozásai esetében is, ami a HPV gyakori következménye.

Az indol-3-karbinol jó forrásai: brokkoli, fodros kel, káposztafélék, retekfélék, torma, vízitorma, karfiol, kelbimbó, karalábé.

Emellett étrend-kiegészítő formájában is kapható.

Folsav

A cervikális (méhnyaki) diszplázia a méhnyak nyálkahártyasejtjeiben jelentkező elváltozás, amely rákmegelőző állapotnak is tekinthető, mivel hosszabb-rövidebb idő után igazoltan rákos betegség alakul ki belőle. A cervikális diszplázia általában a HPV-fertőzés következtében alakul ki. A University of Maryland Medical Center tájékoztatása szerint a HPV-vel fertőzött, folsavhiányos nőknél magasabb a cervikális diszplázia kialakulásának kockázata.2 Ha a cervikális diszplázia tüneteit mutatod, a folsav segíthet az abnormális sejtek rákká válását lelassítani. Az extra folsav fogyasztása ugyanakkor nem fordítja vissza a cervikális diszpláziát.

Jó folsav-források: spárga, keresztesvirágúak, sötétzöld leveles zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, tojássárgája, hüvelyesek. Pótolható étrend-kiegészítő útján is.

Béta-karotin

A béta-karotin egy növényi festékanyag, ami a szervezetben retinollá alakul, ami az A-vitamin egyik formája. A béta-karotin hiány növeli a cervikális diszplázia és rák kialakulásának kockázatát HPV-vel fertőzött nők esetében. Egy 2010-ben publikált tanulmány szerint a magas béta-karotin szinttel rendelkező nőknél akár 50 százalékkal kisebb a HPV-fertőzés esélye, mint az alacsony béta-karotin szinttel rendelkező nőknél.3

Kiváló béta-karotin forrás többek között a sütőtök, az édesburgonya, a répa, a sárgadinnye, a tök, a brokkoli, a saláta és a paradicsom.

C-vitamin

A C-vitamin az egyik legfontosabb immunrendszer erősítő tápanyag, ami segíti szervezetünket a fertőzések leküzdésében. Egy, a Nutrition and Cancer című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a nagyobb mennyiségű C-vitamint fogyasztó nőknél alacsonyabb a cervikális diszplázia kockázata.4

Jó C-vitamin forrás például a csipkebogyó, a fekete ribizli, a kiwi, az édes pirospaprika, a brokkoli, a savanyú káposzta.

Antioxidánsok

A HPV egyes típusai a bőrön okoznak szemölcsöket, melyek a test további pontjaira is továbbterjedhetnek. A University of Maryland Medical Center a szemölcs tüneteinek megelőzésére és csökkentésére antioxidánsokban gazdag ételek fogyasztását javasolja. Az antioxidánsok semlegesítik a szervezetet károsító, rákkeltő szabad gyököket.

Antioxidánsokban gazdag például az áfonya, a paradicsom, az eper, a cseresznye, a cukkini, a tök, a zöld tea és a kaliforniai paprika.

Ezeket kerüld el! Ösztrogén és fitoösztrogén

Mivel az ösztrogén szerepet játszik a HPV-fertőzések kialakulásában, megmaradásában, és a méhnyakrák növekedésében is, ezért legjobb, ha távol maradsz az ösztrogénben gazdag ételektől. A fitoösztrogének (növényi ösztrogének) ugyancsak kockázati tényezők a rákot megelőző méhnyaki elváltozások kialakulásában.

Ösztrogén és fitoösztrogén tartalmú ételek például a szójabab, a lenmag, a napraforgómag, a tofu, a hús- és tejtermékek.

Egyéb környezeti és életmódbeli tippek

Egészségünkre, szervezetünk védekezőképességére az étrendünk mellett számos egyéb tényező is hatással van. Amellett, hogy táplálkozásodra figyelsz, néhány környezeti és életmódbeli változtatás sem árt.

• Ha eddig még nem tetted, akkor próbálj meg leszokni a dohányzásról

• Csökkentsd (vagy inkább teljesen hagyd abba) az alkoholfogyasztást

• Mérsékeld, vagy teljesen kerüld el a kávéfogyasztást

• Mozogj rendszeresen

Jógázz, meditálj

• Használj természetes, vegyszermentes tisztítószereket

• Aludj 8 órát minden este

Ha babát szeretnél és termékenységtámogatás a célod, ajánljuk babalesz.hu oldalunkat.

Felhasznált irodalom
https://www.livestrong.com/article/507914-foods-that-help-fight-hpv/
https://www.alternet.org/personal-health/how-you-can-use-your-diet-help-fight-hpv https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23530631

Hivatkozások:
1 http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/indole-3-carbinol
2 Butterworth CE Jr1, Hatch KD, Soong SJ, Cole P, Tamura T, Sauberlich HE, Borst M, Macaluso M, Baker V.: Oral folic acid supplementation for cervical dysplasia: a clinical intervention trial.
Am J Obstet Gynecol. 1992 Mar;166(3):803-9.
3 Yurii B. Shvetsov, Brenda Y. Hernandez, Lynne R. Wilkens, Pamela J. Thompson, Adrian A. Franke, Xuemei Zhu, and Marc T. Goodman: Plasma Micronutrients and the Acquisition and Clearance of Anal Human Papillomavirus Infection: the Hawaii HPV Cohort Study, Cancer Res. 2010 Dec 1; 70(23): 9787–9797.
4 Ghosh C, Baker JA, Moysich KB, Rivera R, Brasure JR, McCann SE.: Dietary intakes of selected nutrients and food groups and risk of cervical cancer. Nutr Cancer. 2008;60(3):331-41. doi: 10.1080/01635580701861769.
Kapcsolódó termékek

Jognyilatkozat

A netamin.hu oldalon található termékek minden esetben a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő készítmények, melyek élettani hatással rendelkeznek, de nem minősülnek a 2005. évi XCV. Tv szerint gyógyszernek, betegség gyógyítására, megelőzésére nem alkalmazhatóak és nem alkalmasak. Az emberi szervezetre gyakorolt kedvező hatás szintén nem azonosítható a gyógyhatással. Minden esetben figyelmesen olvassa el a termék csomagolásán lévő, illetve a termékhez mellékelt tájékoztatót! Az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek, nem rendelkeznek gyógyhatással, nem alkalmasak betegségek kezelésére, sem megelőzésére. Az étrend-kiegészítő szedése nem helyettesíti a vegyes étrendet és az egészséges életmódot. Használatuk nem helyettesíti a gyógykezelést, illetve a szakszerű orvosi ellátást. Az ajánlott napi mennyiséget ne lépje túl. A termékek kisgyermekektől elzárva tartandóak. Az oldalon szereplő információk nem a babalesz.hu állításai, hanem EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) által elfogadott, és az egyes termékekben felhasznált összetevőkről a tudományos, lektorált (peer reviewed) szakirodalomban elérhető, általánosan elfogadott tudományos megállapítások, mérési eredmények, illetve egészségre vonatkozó állítások.
Netamin Facebook oldal Netamin Tiktok oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér